Нумікон - це і методика, і набір наочного матеріалу, які були придумані в Великобританії в 1996-1998 роках, щоб полегшити для дітей вивчення арифметики.
Для дітей з синдромом Дауна Нумікон є корисним інструментом, який допоможе навчитися рахувати.
Нумікон дозволяє задіяти сильні сторони дітей - здатності навчатися в практичній діяльності, засвоювати досвід в ході простого спостереження і запам'ятовувати. Програму і матеріал можна успішно використовувати не тільки на заняттях з фахівцями, а й в домашніх умовах.
Як працює Нумікон
У Нумікона числа від 1 до 10 представлені пластмасовими формами-шаблонами різного кольору, завдяки чому числа стають доступними для зорового і тактильного сприйняття.
Форми Нумікона влаштовані так, щоб діти могли маніпулювати ними, вчитися розпізнавати патерни і співвідносити з відповідними числами. Автори цієї програми переконані, що важливо використовувати в навчальному процесі як можна більше каналів сенсорного сприйняття дитини - і слух, і зір, і дотик, а також підключати рух і мову.
Нумікон як частина програми інклюзивного навчання
Кілька десятиліть тому діти з синдромом Дауна (як і багато інших дітей з особливостями розвитку) вважалися практично нездібними. Для них був закритий доступ до загальноосвітніх навчальних закладів, їм вкрай рідко вдавалося знайти роботу, тобто вони фактично ставали ізгоями в суспільстві. Зараз ситуація в світі поступово змінюється.
В Англії, в країні, де був створений Нумікон, починаючи з 1970 року на урядовому рівні було прийнято кілька постанов про заборону дискримінації людей з особливими потребами та про заходи щодо їх соціалізації. У 1999 році була розроблена і затверджена національна програма інклюзивного навчання. Мета цієї програми - організувати навчання дітей з особливими потребами в середовищі однолітків, причому так, щоб особливі потреби дітей були задоволені, і вони дійсно отримували б необхідні для життя знання та навички. Частиною програми інклюзивного навчання є програма раннього втручання «Навчимо кожного малюка рахувати» (Every Child Counts). Суспільство поступово усвідомлює, що математична безграмотність дітей, від яких відмовляються педагоги, занадто дорого йому обходиться. Відставання в математиці стає причиною поганої поведінки і прогулів в школі, нездатність до роботи - і в такому випадку людині доводиться виплачувати допомогу, замість того щоб отримувати від нього податки. Також це стає причиною депресій і злочинності. У нещодавній доповіді повідомлялося про те, що кожен фунт, вкладений в програму «Навчимо кожного малюка рахувати», заощадить державі від 12 до 19 в майбутньому. Люди, які володіють елементарними математичними навичками, з набагато меншою ймовірністю будуть мати потребу в соціальній підтримці або стануть злочинцями, ніж ті, хто цими навичками не володіє. Програма раннього втручання починає використовуватися на початку другого року шкільного навчання (вік дітей 6 - 7 років). Спеціальний вчитель, що працює за цією програмою, в тісному контакті з класним керівником виявляє дітей, досягнення яких істотно нижче, ніж у інших дітей в класі. Коли це зроблено, цей учитель організовує групу з чотирьох дітей і займається з кожним по півгодини п'ять днів на тиждень протягом 12 тижнів. У процесі цих занять активно використовується Нумікон.
Перші два тижні програми (10 уроків) присвячені не навчанню, а тільки тестуванню дітей. Вчителі на цьому етапі за допомогою спеціально розроблених тестів ретельно перевіряють, що дитина вміє робити. При цьому акцент робиться на вміння дитини, а не на те, чого він робити не може. З'ясувавши, що саме дитина дійсно розуміє, вчитель може будувати подальше навчання на цьому фундаменті. Тестування проводиться і по завершенні програми, і через певні проміжки часу надалі.
Уроки рахунки проходять в живій інтерактивній формі, з урахуванням індивідуальних потреб кожної дитини. Діти отримують задоволення від занять. Велика увага приділяється створенню розвивального середовища. Нумікон є не єдиною, але важливою складовою цього середовища. Використовуючи цей матеріал, можна одночасно давати завдання різної складності різним дітям. Крім того, яскраві і привабливі деталі набору самі по собі викликають інтерес і бажання займатися з ними. Все це стимулює мислення дитини, допомагає набути основні арифметичні навички та опанувати математичною термінологією.
Ось які результати проведення програми «Навчимо кожного малюка рахувати» за підсумками навчального року:
У дітей в середньому на 21% зросла впевненість в собі і бажання займатися математикою.
У школах, де вчилися діти, до початку програми ні від кого з них не очікували, що ця дитина зможе досягти національного стандарту з математики для віку 7 років. Однак більше 72% досягли його.
Найбільше просунулися діти, які спочатку були на найнижчому рівні.
Тести, проведені через три і через шість місяців після завершення циклу занять, показали, що діти продовжують успішно освоювати математику.
Джерело
Учні із задоволенням працюють із Нуміконом. Яскраві форми, різноманітні завдання - як результат, нові навички.
Учні із задоволенням працюють із Нуміконом. Яскраві форми, різноманітні завдання - як результат, нові навички.